fredag den 1. juni 2012

Ugens anbefaling: Edward Sharpe & The Magnetic Zeros

Puha, der er mange gode sager for tiden. I løbet af den sidste uges tid har jeg med begejstring lyttet til nye udgivelser fra bl.a. Marissa Nadler, The Walkmen, Preteen Zenith, Tu Fawning og Mount Eerie, og jeg ville ønske jeg kunne (nå at) fortælle, hvor godt og spændende det altsammen er. I mangel af bedre kan jeg heldigvis altid henvise til mine '3 gode' her til venstre på siden og mine playlister på Spotify (som jeg også linker til fra kolonnen til venstre).

Men selvfølgelig har jeg skrevet lidt om hvad der måske - lige udover indlysende The Walkmen (ja, deres nye album 'Heaven' er akkurat så godt, som man kunne have håbet) - er ugens bedste oplevelse.

Edward Sharpe & The Magnetic Zeros
Fra solens og blomsternes Californien kommer et mangfoldigt og spøjst band, du bør kende: Edward Sharpe & The Magnetic Zeros. Et 11 mand (m/k) stort orkester, der debuterede i 2009 med albummet 'Up From Below' og nu netop har udgivet 'Here', der for størstedelen af albummets ni sanges vedkommende lyder som en drøm. En drøm hvor Johnny Cash genopstår og tager en svingom med Boney M (!), filosoferer med Bono og deler en flaske om lejrbålet med Devendra Banhart, Barry Manilow og selveste Elvis (ja, ham). Ja, nogenlunde sådan ville det lyde, hvis man tog alle albummets sange og puttede dem ned i en gryde og rørte rundt.


Det lyder fandme mærkeligt (og som en dårlig dag på lokalradioen), tænker du. Men men men. Du kan roligt tage de positive briller på, for 'Here' er et virkelig dejligt og charmerende bekendtskab med sange, der emmer af - can't help it - Californiens lette briser og farvestrålende sommertøj. Eller som Pitchfork skrev tilbage i 2009 i forbindelse med bandets forrige udgivelse: "(they sound) like those obnoxious dudes down the street who think it's 1969." Og det skal herfra forstås så positivt som det nu kan ...

Førstesinglen fra albummet hedder 'Man On Fire', og det er ganske enkelt et blændende og mere end almindeligt cool nummer:


Der er mange flere lækkerier på albummet, bl.a. 'Child' og 'Dear Believer':



1 kommentar:

  1. Nyt Youtube-link til "child":
    http://www.youtube.com/watch?v=Fn9Ima1lbVk

    Nyt Youtube-link til "Dear Believer":
    http://www.youtube.com/watch?v=CvgVQu2RTwU

    SvarSlet