'Piramida' har sit navn fra en forladt russisk mineby på Svalbard, som bandet besøgte med det formål at optage nogle lyde og lade sig inspirere. Da de ankom til stedet, havde de ingen anelse om, hvilken vej de skulle gå, der var ingen færdigskrevede sange, ingen anslag til ny musik. Alt lå åbent, da Efterklang satte sine fødder i Piramida, en forunderlig spøgelsesby højt mod nord.
Resten er historie, som man siger, og nu kan vi nyde frugten i form af ti vidunderlige (de fleste af dem, i hvert fald) sange, der bevæger sig i det tyste, afdæmpede og til tider næsten listende og meditative. I forhold til forgængeren, 'Magic Chairs', er tempoet generelt roligere, og der er ikke på samme måde næsten poppede, P3-egnede sange, som tilfældet var dengang i 2010.
Til gengæld er det et album, man bliver et bedre menneske af, et album, der er som en lise og en velsignelse, hvis man har fået for meget larm. Det er intelligent musik. Musik, hvor der er kræset for hver enkelt detalje og hvert eneste sekund. Med blide instrumenter, bl.a. blæsere, violiner og alverdens andet (plus naturligvis lydene fra Svalbard), der giver det hele det her storladne, orkestrale præg, som kan virke lidt højpandet, men egentlig bare gør hele denne album-oplevelse ekstremt smuk.
Det er musik, der tør være stille og lade lytteren udfylde tomrummet, og jeg kan ikke lade være med at tænke på gode gamle Talk Talk og især deres 'Spirit of Eden' (et af musikhistoriens smukkeste albums), når jeg lytter til 'Piramida'. Det hjælper også, at forsanger Casper Clausen har den her lidt malmfulde, rolige røst, der er prikken over i'et i forhold til det betragtende, melankolske og skønhedssøgende udtryk, Efterklang i endnu højere grad end før står for. Det her er ganske enkelt et sjældent formfuldendt album, der fra ende til anden formidler en helt særegen - og rolig - stemning.
Hvis du ikke allerede har hørt albummet, der altså har været på gaden næsten en uge, kan du starte med den herunder, videoen til 'Hollow Mountain'. Men du bliver nok nødt til at købe hele albummet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar