onsdag den 22. februar 2012

Bonderøven der blev Grammy-vinder

I går faldt jeg over denne optagelse fra AIR Studios i Lyndhurst Hall, en gammel kirke i Hampstead i London, hvor Justin Vernon og Sean Carey fra Bon Iver fremfører fem sange, bl.a. tre fra 2011-albummet 'Bon Iver, Bon Iver', i mere simple, hudløse og afdæmpede udgaver end vi er vant til fra bandets seneste album og live-optrædener. Der er skruet helt op for både skrøbelighed og skønhed, og det er den slags, man ville ønske man kunne opleve live. Bemærk også deres cover af Bonnie Raitts 'I Can't Make You Love Me' cirka midtvejs.



Engang for ikke så længe siden var Bon Iver totalt undergrund. Jeg husker stadig tydeligt billedet af bonderøven Justin Vernon i skovmandsskjorte ved den øde hytte i Wisconsin, der dannede ramme om den næsten mytiske historie om ham, hans kærestesorger og den lange, ensomme skaberproces der førte til tilblivelsen af 'For Emma, Forever Ago', et album der lynsnart buldrede ind på min personlige liste over de bedste album nogensinde. Ja, så godt var det, og det er det stadig.

Siden er der sket ikke så lidt med den gode Vernon og hans band, ikke mindst oven på sidste års - i modsætning til forgængeren - rigt orkestrede album 'Bon Iver, Bon Iver', foreløbigt kulminerende med et par Grammy-priser i forrige uge (bl.a., og absurd nok, for 'Best New Artist'). Ja, så er man altså for alvor blevet noget ved musikken i Amerika.


Det mærkelige Amerika
Et band der stadig er lige så meget undergrund, som Bon Iver var i 2008 - i hvert fald for de fleste med dansk pas - er North Carolina-bandet Lost In The Trees. De udsender den 20. marts deres tredje album, 'A Church That Fits Our Needs', og herfra kan jeg varmt anbefale denne første single og video, 'Red', der har en sær og lidt foruroligende stemning over sig, og samtidig folder sig smukt ud i sin "stop and go"-æstetik. Der er både lidt gammel Radiohead og lidt old weird America over det. Det er med andre ord nok ikke et nummer, de vil tage op på P3:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar