fredag den 31. august 2012

Manden med guitaren - tre gode lige nu: David Ramirez, Dylan LeBlanc og Sean Rowe

Altså, nu må du jo ikke glemme Strand of Oaks aka Timothy Showalter og hans album 'Dark Shores', som jeg har talt lovende om før her på bloggen, men udover ham har jeg tre andre - amerikanske - mænd i kategorien Mand & Guitar, som jeg varmt vil anbefale lige nu. De har alle udgivet nyt album i denne uge, og de er hver især tidens bedste bud på et harmonisk og helstøbt singer-songwriter-album uden alt for mange dikkedarer og samtidig med masser af sjæl og substans.


David Ramirez har jeg først lige opdaget. Hans album 'Apologies' er netop udkommet, et hudløst ærligt heart on your sleeve-album med intense, sjælfulde countrysange med masser af personlighed og karakter. Her føler man virkelig, at der er noget på spil, at hver eneste linie bliver sunget med nerve og nærvær. Det er noget med pick up-trucks, og det er afgjort noget af det bedste i genren i år. Du kan høre hele albummet her på Spotify, og du kan høre en akustisk version af nummeret 'Stick Around' i videoen herunder:



Dylan LeBlanc er en af mine (næsten) nye, store favoritter. Jeg var glad for hans debutalbum 'Pauper's Field' fra 2010, og jeg er godt på vej til at blive endnu mere glad for hans helt nye album, 'Cast The Same Old Shadow', der udkom i mandags. Et album skabt til natten, mørket og for den sags skyld også den stille morgen og dagens første kop kaffe. Vi taler pedal steel, gulvbas, strygere, klaver, kor, masser af akustisk guitar og i sin helhed et langsomt, blidt vuggende lydbillede. Denne unge fyr lyder lidt som en ung Roy Orbison med et twist af Chris Isaak - og flere andre i samme genre. Lyt til den første single fra albummet her:



Sean Rowe er en af disse følsomme, fuldskæggede mænd med en stemme så dyb som en whiskyflaske og nogle fantastiske sange fra den amerikanske landevej. Han lyder som en mellemting mellem Van Morrison, Tom Waits og deres ukendte delesøn, og han kan få voksne mænd til at græde. 'The Salesman and The Shark' er muligvis hans bedste album til dato, hør bare numre som 'The Lonely Maze' og 'The Ballad of Buttermilk Falls' - og ikke mindst denne liveversion af 'Flying':


Ingen kommentarer:

Send en kommentar