onsdag den 8. august 2012

Med sommeren i ryggen og nye anbefalinger i posen - bloggen er tilbage fra ferie

Så kunne jeg ikke trække den længere. Sommerferien, der for mit vedkommende var mere eller mindre ensbetydende med nul musik (og hvor var det egentlig skønt), er forbi, og det blev atter tid til at se og høre lidt nærmere på, hvad der rør sig på musikfronten. Det har jeg så gjort, og jeg skal love for, at der er nok at berette om.

Derfor skal dette indlæg handle om min nye playliste (som du måske ved, laver jeg en af slagsen på Spotify hver måned) og nogle af de mange spændende ting, jeg har lagt op på den. Det bliver med andre ord (relativt) få ord om en hel masse i dag, i stedet for omvendt.


For det første er der Grizzly Bear. Ved siden af Band Of Horses (meget mere om dem meget snart) er det det band, hvis nye album jeg umiddelbart ser mest frem til dette efterår. Tidligere på sommeren luftede jeg den første single, den fremragende 'Sleeping Ute', og nu er der endnu et nummer ude fra albummet 'Shields', der udkommer den 17. september. Nummeret hedder 'Yet Again' og er mindst lige så fremragende som 'Sleeping Ute' - og er selvfølgelig at finde på playlisten.

Det samme er sange fra amerikanske Murals, Ormonde og Strand of Oaks, der har det tilfælles, at jeg tidligere har talt lovende om dem her på bloggen, før deres respektive album udkom. Nu har de også det tilfælles, at deres plader er udkommet, og de er alle glimrende. Murals lyder som west coast-hippier, der tror det stadig er 1969, Ormonde spiller halvdoven dagdrømmerisk pop med kælen kant, og Strand of Oaks aka Timothy Showalter er den uundgåelige fuldskægsfætter med et hjerte så blødt som smør, et fast greb om guitaren og fortællinger fra mørket og landevejen.


Her sidst på sommeren er jeg - omsider - faldet over det nye album med svenske The Amazing, der egentlig også sagtens kunne have lavet musik for 30 år siden, så herligt umoderne er de. Albummets titel 'Gentle Stream' er ganske velvalgt, for det er fyldt med lange, luftige, varme, blide og behagelige guitarbaserede og 60-70'er-inspirerede psych-rocksange, der helt sikkert ville gøre sig godt som musikalsk akkompagnement til bålet og den svenske skovsø. Lyt f.eks. til nummeret 'The Fog', som jeg har lagt på playlisten. Albummet udkom her i Europa i slutningen af 2011, men er netop blevet udgivet i USA, og det er i den anledning, jeg har taget albummet til mig.

August-playlisten er fuld af mange andre stærke sager, bl.a. den nye single fra The Raveonettes, som jeg altid har haft det noget ambivalent med (har altid haft den her oplevelse af, at deres musik var én stor pastiche og groft sagt ligegyldig overflade). Men 'She Owns The Night', forløberen for deres 7. studiealbum der udkommer 10. september, er virkelig god og tilpas shoegaze til min smag.

Der er Dirty Projectors, der har lavet et af årets hidtil bedste album (og deres hidtil lettest tilgængelige), 'Swing Lo Magellan', og titelnummeret herfra, der lyder som en sød brise på Long Island, dirrende og intens rock fra det spændende L.A.-band The Deadly Syndrome og nummeret 'Maine' fra albummet 'All In Time', natsorte stemninger fra danske Marie Fisker, der udgiver albummet 'So, Hoes & Heroes' den 24. september, på nummeret 'On The Beach', og den uimodståelige, højstemte og næsten naivt lalleglade 'On My Way' fra det nye Passion Pit-album 'Gossamer'. Og meget mere.

Nok snak. Lyt til det hele her på Spotify (og hvorfor ikke subscribe?):

Ingen kommentarer:

Send en kommentar