mandag den 21. maj 2012

Tre mænd med en guitar (og lidt til): Sun Kil Moon, The Tallest Man On Earth og Patrick Watson

Jeg har (først) lige hørt det! Sun Kil Moon udgiver et nyt album lige om lidt - den 29. maj! Det er mildest talt sød musik i mine ører. Måske rettere god musik i mine ører, for er der noget, Sun Kil Moons musik ikke er, er det sød - det skulle da lige være bittersød. Den er normalt heller ikke kortfattet og velegnet til at danse til, ej heller storsælgende, på alles læber eller radiovenlig. Men den er god på den langsomme, afdæmpede og berigende måde.


Sun Kil Moon er Mark Kozelek, der tidligere var hovedmanden i bandet Red House Painters og som nu i ti år har udgivet plader under dette spøjse pseudonym, der er en afledning af navnet på en tidligere koreansk bokser. Jeg var især begejstret for hans 2008-album 'April', der mestendels bestod af i omegnen af syv minutter lange og tålmodige, akustiske og ekstremt stemningsfulde guitarudladninger understøttet af Kozeleks bittersøde vokal. Om der bliver lige så meget balsam for sjælen på det nye album, 'Among The Leaves', vil tiden snart vise, men de foreløbige udspil tegner - selvfølgelig - glimrende, bl.a. 'That Bird Has A Broken Wing', der kan høres her i en liveudgave:



Der er mere godt nyt fra samme hylde. The Tallest Man On Earth, alias svenske Kristian Matsson, er også på trapperne med et nyt album, opfølgeren til 'The Wild Hunt' fra 2010. Den 11. juni udkommer 'There's No Leaving Now', hvorfra jeg med fornøjelse har kastet mig over forløberen '1904', der er en af den slags sommerlette folkpop-sange, man kun kan blive glad i låget af. Og ja, han lyder (lidt) som en ung Dylan:



Canadiske Patrick Watson udgav i april sit fjerde album, 'Adventures In Your Own Backyard', som byder på fine detaljer, smukke stemninger og nogle sange, der er helt vidunderlige - blandt mine favoritter (hvoraf jeg har haft flere med på mine seneste playlister) er 'Into Giants', 'The Quiet Crowd' og ikke mindst titelnummeret, som du kan høre herunder i en liveudgave fra CBC's Glenn Gould Studio. Det er skidegodt, er det:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar